این کتاب با نوشتاری روان و کاربرپسند، که بهطور محکم بر نظریههای شنیداری مبتنی است و توسط یافتههای پژوهشی اخیر پشتیبانی میشود، به شکلی جامع به مفاهیم و دانش مرتبط با آموزش مهارت شنیداری در زبان دوم (L2) پرداخته و بهطور ویژه بر فراشناخت تأکید دارد.
رویکرد فراشناختی که با هدف توسعه مهارت شنیداری زبانآموز بهصورت جامع طراحی شده، رویکردی منحصربهفرد و نوآورانه است. این کتاب کاملاً بر زبانآموز متمرکز است؛ تمامی دیدگاههای نظری، بینشهای پژوهشی و اصول آموزشی مطرح شده در کتاب در رابطه با زبانآموز ارائه و بحث شدهاند.
مدل آموزشی ــ که ترکیبی از توالی آزمودهشده دروس شنیداری و فعالیتهایی است که به زبانآموزان نشان میدهد چگونه فرایندهای شنوندگان ماهر را فعال کنند ــ به معلمان چارچوبی محکم ارائه میدهد تا توسعه مهارت شنیداری زبان دوم دانشآموزان در داخل و خارج از کلاس اتفاق بیفتد. این متن همچنین شامل ایدههای عملی بسیاری برای تکالیف شنیداری است که با موفقیت در زمینههای مختلف یادگیری زبان به کار رفتهاند.