آموزش زبان مبتنی بر وظیفه (TBLT) روشی است که نسبت به روشهای سنتی تفاوت دارد و بر اهمیت به کارگیری تواناییهای طبیعی یادگیرندگان برای کسب زبان بهطور غیرمستقیم از طریق انجام وظایف تأکید میکند؛ وظایفی که توجه آنها را به ساختار زبان جلب میکند. این کتاب با بهرهگیری از دیدگاهها و تخصصهای پنج نفر از صاحبنظران برجسته در این حوزه، به ارائهی بررسی جامع و متوازن از آموزش زبان مبتنی بر وظیفه میپردازد.
کتاب به پنج بخش تقسیم شده و تاریخچهای از توسعه TBLT را ارائه میدهد و مسائل کلیدی این حوزه را معرفی میکند. در ادامه، چندین دیدگاه نظری مختلف که به شکلگیری TBLT کمک کردهاند، مطرح میشود و سپس بحثی درباره جنبههای کلیدی آموزشی شامل طراحی سرفصل، روششناسی درسهای مبتنی بر وظیفه و ارزیابی مبتنی بر وظیفه ارائه میشود.
بخشهای پایانی به تحقیقاتی که اثر بخشی TBLT را بررسی کردهاند، میپردازد، نقدها را مطرح میکند و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه میدهد. آموزش زبان مبتنی بر وظیفه اکنون از سوی بسیاری از نهادهای آموزشی در سرتاسر جهان الزامی شده است و این کتاب بهعنوان منبع اصلی اطلاعات برای پژوهشگران، معلمان و دانشجویان در نظر گرفته شده است.