کتاب «Using Generative AI Effectively in Higher Education» به بررسی چگونگی ایفای نقش و مسئولیت مؤسسات آموزش عالی در استفاده اخلاقی و پایدار از هوش مصنوعی مولد (GenAI) میپردازد.
این اثر غنی از تجربیات و روشهای ارزیابیشده از سراسر جهان، راهنمایی عملی برای پاسخدهی مؤثر به فناوریهای نوظهور ارائه میدهد. کتاب به چگونگی توسعه سواد دیجیتال انتقادی در کل مؤسسه و ادغام استفاده اخلاقی و پایدار از GenAI در فرآیندهای تدریس، یادگیری و ارزیابی میپردازد. همچنین، با ارائه نظرات ذینفعان که ارزش این رویکردها را تأیید میکنند، بررسی میکند که چگونه آموزش عالی میتواند کارکنان و دانشجویان را با مهارتهای دیجیتال انتقادی مجهز کند تا بتوانند از GenAI به شکلی مسئولانه و با صداقت در کار، تحصیل و زندگی اجتماعی استفاده کنند.
این کتاب یک منبع مبتنی بر شواهد برای هر نوع ارائهدهنده آموزش عالی (اعم از مدرن، مبتنی بر کالج یا متمرکز بر پژوهش) است که به دنبال ایدهها و روشهایی برای افزایش توانایی استفاده از GenAI هستند. همچنین شامل فصلهایی در زمینه توسعه راهبردهای بینمؤسسهای، سیاستها و فرآیندها، روشهای آموزشی و سواد دیجیتال انتقادی است.
این منبع ارزشمند برای رهبران آموزشی، توسعهدهندگان آموزشی، متخصصان فناوری آموزشی، مدیران دورهها، کارکنان تضمین کیفیت و اساتید آموزش عالی که به دنبال سازگاری و بهرهبرداری از جهان مبتنی بر GenAI هستند، مفید خواهد بود.
Using Generative AI Effectively in Higher Education delves into how higher education institutions can acknowledge their responsibilities and roles in ethically and sustainably leveraging generative artificial intelligence (GenAI).
This comprehensive compilation of proven practices from various global higher education contexts serves as a practical resource for fostering a responsive institutional approach to new technologies. It emphasizes the importance of developing critical digital literacy throughout the institution and integrating the ethical and sustainable implementation of GenAI into teaching, learning, and assessment. The book features insights from stakeholders who affirm the effectiveness of the presented strategies, exploring how higher education can empower both staff and students with the critical digital skills needed to use GenAI responsibly and with integrity in their professional, academic, and social lives.
It acts as an evidence-based guide for all types of higher education providers—whether modern, college-oriented, or research-driven—seeking innovative strategies to enhance GenAI capabilities. Additionally, it includes chapters focused on creating cross-institutional strategies, policies, pedagogical methods, and fostering critical digital literacy.
This resource is essential for educational leaders, developers, learning specialists, course coordinators, quality assurance personnel, and educators in higher education who are eager to adapt to a world shaped by GenAI.