این کتاب نظریهای مبتنی بر عمل را در زمینه پداگوژی انتقادی، با تکیه بر تحقیقات پائولو فریره در حوزه یادگیری زبان و سوادآموزی، معرفی میکند. فصلهای کتاب به ارائه تجربیات واقعی معلمان-پژوهشگران میپردازند و شامل نمونهها و فعالیتهای عملی برای اجرا در کلاس هستند. همچنین راهنماییهای دقیقی برای معلمان آتی ارائه میدهند. نمونهها و فعالیتها، پداگوژی انتقادی را در مرکز آموزشهای کلاسی قرار داده و موضوعات مهمی مانند پداگوژی مبتنی بر مکان، پداگوژی تأملی، کاربرد فناوری در کلاس، و پارادایمهای چندزبانه و چندرسانهای را پوشش میدهند. فصلها شامل منابع مطالعاتی بیشتر و سوالات بحثبرانگیز هستند که به چالش کشیدن فرضیات و ترغیب به تفکر عمیقتر را دنبال میکنند. این کتاب کاربردی مطالعهای ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران TESOL و پداگوژی انتقادی است.
This book explores a theory-to-practice approach to critical pedagogy based on the work of Paulo Freire, specifically in the context of language and literacy education. Each chapter shares genuine experiences from teacher-scholars, offering practical examples and activities that can be directly applied in classrooms. The contributions emphasize the central role of critical pedagogy in educational settings and discuss important topics such as place-based pedagogy, contemplative pedagogy, the integration of technology in teaching, and translingual and multimodal frameworks. Additionally, the chapters provide suggested readings and thought-provoking questions designed to challenge existing beliefs and encourage in-depth reflection, while also being adaptable for various teaching situations. This practical resource is a vital read for both students and scholars involved in TESOL and critical pedagogy.